JESCA HOOP

Voorganger Memories Are Now (2017) was een mooie, zij het voor Jesca Hoop tamelijk conventionele singer-songwriterplaat. De Amerikaans/Britse folkartieste duikt op Stonechild niet alleen qua geluid, maar vooral thematisch naar een diepte die stukken donkerder en killer is. Neem het bedrieglijk lieftallige wijsje Old Fear Of Father, waarin ze zingt vanuit het perspectief van moeder de vrouw die weinig affectie toont voor haar dochter, terwijl ze haar zoons adoreert. De betoverende maar sobere arrangementen, waarin veel plaats is voor de zoetgevooisde stem van Hoop, doen zoals wel vaker occult en middeleeuws aan. Dat draagt hier paradoxaal genoeg alleen maar bij aan de urgentie van de tekstuele boodschap in een tijdperk #MeToo. John Parish, die al samenwerkte met PJ Harvey en Aldous Harding, voorzag als producer in precies genoeg elektronica om Hoops macabere songs over moederschap en misogynie mee te omhullen. De tijd is ernaar: ze kan zo aansluiten in het rijtje Laura Marling, diezelfde Harding, en Emily Jane White. (Max Majorana)

Stonechild

(Memphis Insdustries/V2)
LP, CD